Aapjes op je schouder krijg je als je leidinggevende of een collega

  • zelf vergeten is iets uit te voeren,
  • geen nee kan zeggen,
  • niet met een planning werkt,
  • teveel werkzaamheden heeft,
  • minder goed is in bepaalde taken,
  • geen zin heeft in een taak.

Daarnaast kan het zijn dat je zelf geen nee kunt zeggen?! Mijn advies? Probeer het toch maar.

De volgende  vragen helpen je om te voorkomen dat je vanuit enthousiasme teveel taken op je neemt:

  • Als ik dit moet doen, wie doet dan mijn normale werkzaamheden?
  • Als ik dit moet doen, wil jij dan het volgende werk voor mij doen?
  • Als ik dit eerst moet afmaken, dan is de consequentie dat mijn andere werk niet gereed is. Is dat ok?
  • Welke taak heeft op dit moment prioriteit?
  • Is het ok dat ik dan taak x voorlopig parkeer/niet meer doe?

Welke tegenvraag zou je nog meer kunnen stellen?