Secretaresse in een steeds veranderende digitale werkomgeving

De typmiep. Dat idee heeft men nog steeds bij de functie van secretaresse. Maar secretaresses doen echt veel meer. Sterker nog: door de digitale wereld en de snelle ontwikkelingen daarin, verandert de functie van dit vak. Tegenwoordig doen directieleden en managers steeds meer zelf. De vergaderstukken zijn beschikbaar in de cloud, dossiers zijn altijd en overal digitaal toegankelijk. Afspraken maakt men zelf en men beheert de eigen agenda.

Hoe zorg je ervoor dat jij als secretaresse in deze snel veranderende digitale werkomgeving van toegevoegde waarde blijft?

Secretariaat als zelfsturend team

Wachtte je vroeger af tot je een opdracht kreeg? Tegenwoordig wordt van secretaresses verwacht  meer zelfsturend te zijn en vooral initiatief te tonen. Een zelfsturend secretariaat kan de toegevoegde waarde voor de organisatie duidelijk maken.

De rol van secretaresse herijken

De digitalisering, flexibilisering en de steeds groter wordende rol van (social) media vragen om een herijking van de functie van secretaresse. Gelukkig kunnen niet alle taken van het secretariaat door directieleden en managers worden overgenomen. Tenslotte ben jij de expert als het gaat om het slim uitvoeren van allerlei ondersteunende werkzaamheden en het soepel laten lopen van allerlei werkprocessen.

Afspraken maken met meerdere klanten, vergaderingen afstemmen, notuleren en het bijhouden en stroomlijnen van allerlei gegevens in de digitale systemen zijn taken die jij als secretaresse / office manager als geen ander kan. Inzicht in procesoptimalisering en het bijdragen aan het verbeteren van de interne organisatie in een flex-omgeving, vraagt ook van jou aanvullende vaardigheden.

Nieuwe verantwoordelijkheden secretaresse

Realiseer jij je dat jij de schakel kunt zijn tussen IT-afdeling en directieleden, managers en professionals op de werkvloer? Jij weet als geen ander hoe verandering van werkprocessen inhakt op de gewoontes van professionals en waar zij ondersteuning bij kunnen gebruiken om zo slim mogelijk te werken.

Het ontwikkelen van visie en vaardigheden hoort hierbij, waarbij je de verantwoordelijkheid neemt om jouw collega’s te instrueren in het slim gebruik maken van nieuwe systemen of werkmethodieken. En jij biedt als expert de nodige ondersteuning om hun werk makkelijker te maken.

Welke nieuwe skills en vaardigheden heeft de huidige secretaresse nodig om van toegevoegde waarde te blijven voor de organisatie?  Wat doe je nog zelf, waarin moet je jezelf bijspijkeren en wat moet je leren aan de professionals op de werkvloer? En hoe doe je dat dan, je collega’s iets leren?

De tweedaagse cursus Digitaal organiseren & New Timemanagement

Wil jij werken aan de toekomst van je vak en tijd vrij maken voor al die andere taken die jou als secretaresse een meerwaarde in de organisatie blijven geven? Deze tweedaagse cursus biedt antwoord op de uitdagingen van de secretaresse van nu.

In deze cursus leer je nieuwe vaardigheden, die nodig zijn voor de toekomst. Nodig om de spin in het web van jouw organisatie te zijn en te blijven. Dat begint met een voorbeeldfunctie hoe je je eigen werkzaamheden slim organiseert, zodat je tijd over houdt om bovenstaande taken op je te nemen.

Cursus voor de individuele secretaresse, office support medewerker of personal assistant

Via het Secretary Management Institute bieden we een tweedaagse cursus ‘Digitaal organiseren & new timemanagementaan voor individuele secretaresses of office support medewerkers.

Tijdens deze tweedaagse cursus krijg je onder andere zicht op digitale tools die je werk makkelijker kunnen maken, leer je om effectiever met je tijd om te gaan en krijg je inzicht in je eigen energielevel.

Ook leer je hoe je je collega’s instrueert over nieuwe ontwikkelingen rondom werkorganisatie en hoe je je rol als secretaresse in een veranderende omgeving in kunt blijven zetten voor de organisatie. Het resultaat? Grip en overzicht en meer plezier in je werk en een toekomst in een prachtig vak!

Of ga je voor een incompany training voor je hele team?

Maak dan vrijblijvende afspraak voor een passend aanbod! Wil je meer informatie? Bellen kan altijd: T 06 48 77 46 00. Of laat je gegevens achter dan neem ik contact met je op.

Vaardigheden van de moderne secretaresse

Hoe kun jij jouw professionals ondersteunen in een werkomgeving die steeds meer digitaal wordt?

  • Eigen jezelf een proactieve rol toe in veranderende processen.
  • Zorg dat je op de hoogte bent en blijft van interessante (digitale) ontwikkelingen en neem initiatief.
  • Neem de regie over processen die vast (dreigen te) lopen en wacht niet af.
  • Bemoei je met digitale samenwerking. Van begin tot eind.
  • Ontwikkel je signaalfunctie. Communicatie gedoe tussen collega’s, ondermijning van processen, of signalen van inefficiëntie worden door jou vaak als eerste opgemerkt. Doe er wat mee!

Zo ontwikkel je je als secretaresse en blijf je in een digitale werkomgeving van waarde!

IF YOU NEVER TRY, YOU WILL NEVER KNOW